Coinmuhendisi-Angelic AMA Özeti
29 Haziran 2022 tarihinde Coinmuhendisi olarak AMA etkinliği gerçekleştirdiğimiz Angelic Ceo’su Erkan BAYOL sorularımızı yanıtladı ve proje hakkında bilgiler verdi.
AMA içerik ve detaylarına buradan ulaşabilirsiniz.
Öncelikle kendisini tanıtmasını istediğimiz Angelic Ceo’su Erkan BAYOL şunları iletti:
Oyun sektörüne 2000’li yılların başında girdim. Henüz özellikle Türkiye’de oyun sektörünün taş çağı sayılabilecek bir dönemde. Kendi tasarladığım bir fikri mülkiyet ve kurgu üzerine oyun geliştirmek için Türkiye’nin ilk profesyonel oyun stüdyolarından biri olan Céidot Game Studios’u Ankara’da kurdum. Hükümran Senfoni (Sovereign Symphony), Umaykut, Céiron Wars başta 10’a yakın oyun geliştirdik ve yayınladık. Oyunlarımız özellikle Rusya ve CIS bölgesi, Türkiye, Kuzey Amerika bölgesi ve Güneydoğu Asya bölgelerinde başarılı oldu.
Céidot sonrasında Crytek GmbH’a katıldım. İstanbul ofisinde Oyun Operasyonları Direktörü olarak görev aldım. Warface ve Arena of Fate gibi oyunlardan sorumluydum. Biliyorsunuz özellikle Warface Rusya ve CIS bölgesinde çok başarılı oldu ve Türkiye’de de güzel işler yaptık. O dönem Crytek VR (sanal gerçeklik) teknolojisi üzerinde de yoğun olarak çalışan firmalardan biriydi ve ilk AAA VR oyunlarını geliştiren stüdyo olduk.
2016’da Crytek’ten ayrılıp Metaverse Reality Labs’ı Ferhad ve Evelin ile birlikte kurdum. Angelic o dönem başladı aslında. Odağımızda AA+ oyunları VR ve blockchain ile birleştirmek gibi fikirler vardı fakat Türkiye’de darbe olunca girişimimiz yarım kaldı.
Sonrasında Bahçeşehir Üniversitesi’nde Game Production ve Game Design dersleri verdim. 2020 yılında Covid sonrası Metaverse girişimimi diriltmeye karar verdim ve ismi Metaverse Game Studios olarak değiştirip Angelic için tekrar yola tekrar çıktım. O günden beri gece gündüz demeden, harika ve çok kültürlü, uluslararası bir ekiple Angelic için çalışıyorum.
Ama etkinliğimiz Coinmuhendisi olarak Angelic Ceo’suna sorduğumuz bazı giriş sorularıyla başladı ve sorulan soru ve verilen cevaplar şu şekilde :
S1: Lütfen bize Metaverse Studio ve Angelic’in ne olduğunu anlatın.
C1: Angelic hem epik bir hikayenin parçası olabileceğiniz derin bir tek oyunculu strateji-RYO (RPG), hem de devasa çevrimiçi çok oyunculu (MMO) bir strateji-RPG olarak tanımlanabilir. Her iki oyun modunda da blockchain teknolojisi sayesinde karakterlerinizi, hesabınızı, eşyalarınızı ve verinizi gerçekten sahiplenebilir ve hatta siz de bu evrenin genişlemesine katkıda bulunarak yolculuğumuzun bir parçası olabilirsiniz.
Angelic kesinlikle temel motivasyonu “play2earn” olan bir proje değildir. Biz her şeyden önce son derece keyifli ve kaliteli bir oyun yapıyoruz. Blockchaini de oyuncularımızı bu projenin gerçek birer sahibi ve parçası yapmak için kullanıyoruz. Bu noktada elbette para kazanma potansiyeli de ortaya çıkıyor. Özellikle büyük resme odaklanmayı başaran kişiler için. Zira sürdürülebilir olmayan ve bize göre net ponzi modelleri olan ilk nesik P2E ekonomiler yerine, biz uzun vadede sürdürülebilir bir metaverse projesi yaratıyoruz.
2020 yılında Metaverse’i tekrar kurup Angelic’i yeniden başlattığımda da, Mart ayında 10 milyon dolarlık yatırım turunu kapattığımızı duyurduğumuzda da odağımız hep kaliteli ve eğlenceli bir oyun geliştirmekti. Zorlu bir yolculuk yaptığımızı söylemem gerekiyor. çünkü biz ilk 2 yıl sadece kendi cebimden koyduğum ufak bir yatırım ile ilerlemek zorunda kaldık ve ekibin olağanüstü adanmışlığı sayesinde harika bir erken aşama demo geliştirdik. Üstelik uzun vadeli vizyonumuzu başta blockchain yatırımcılarına anlatmak da kolay değildi, çünkü 2021 sonu ve 2022 başında hala herkes sürdürülebilir olmayan P2E modellere odaklanıyordu. Fakat yüzlerce görüşme ve toplantı sonrası harika bir yatırımcı kümesi ile blockchain oyunları dikeyindeki en büyük ve başarılı yatırım turlarından birini kapattık ve kısa süre sonra çökmeye başlayan piyasalar ve özellikle P2E oyunların yarattığı kaos bizi hiç etkilemedi. Zira biz tüm bunları öngörmüştük ve yatırımcılarımız da uzun vade için bizle birliktelerdi.
Dolayısıyla bugün huzurlu ve güçlü şekilde Angelic için 65 kişilik global bir ekiple çalışmaya devam ediyoruz. Sizlerle bir görsel paylaşmak istiyorum: Paylaşılan Görsel
Bugün, bir kaç saat içinde yayınlayacağımız Odile’in tanıtımından ufak bir ön izleme
Popülist yaklaşmak yerine uzun vadeli, dürüst ve hem yatırımcımızı, hem oyuncularımızı (blockchain veya geleneksel fark etmez) düşünerek hep en iyisi için hareket etmiş olmaktan dolayı mutluyuz. Bu kaliteye çıkmamızı sağlayan ekibimle gurur duyuyorum. Blok zinciri oyunlarının muhteşem dünyasına sağlam AAA oyun deneyimi getirmek için sabırsızlanıyoruz.
S2: Angelic’i inşa etmeye karar vermenize neyin sebep olduğunu hepimiz merak ediyoruz, açıklar mısınız?
C2: Oyuncularımızı temel olarak bizim yaratacağımız bir fikri mülkiyete, bir evrene entegre etmek ve onlarla birlikte, yaşayan, inanılırlığı yüksek ve içinde kaybolacağımız bir metaverse evreni inşa etme fikrine her zaman inandık. Zaten bu sebeple daha 2016 yılında adımızı Metaverse olarak belirledik ki o zamanlar bu kelime o kadar ünlü değildi 🙂
Yani oynadığınız, kazandığınız ve eğlendiğiniz bir proje hayal edin AMA aynı zamanda katkıda bulunduğunuz, genişlemeye, yaratmaya ve zanaat yapmaya yardımcı olduğunuz bir proje hayal edin. Kahramanlar tasarlayabileceğiniz bir proje hayal edin. Milyonlarca oyuncunun kahramanlarınızla oynadığını, belki de kelimenin tam anlamıyla hayranlarınız haline geldiklerini düşünün.
Ya da NFT’ler vasıtasıyla bu fikri mülkiyetin bir parçası olduğunuzu, güvendiğiniz bir şirketin hissesine sahip olmak gibi projeye bu yolla ortak olduğunuzu ve kar payı aldığınızı düşünün. Veya tokenlar vasıtasıyla bu projeyi yönetmeye katkıda bulunduğunuzu, sevdiğiniz, parçası olduğunuz ve içinde yaşadığınız bu evreni şekillendirdiğinizi hayal edin.
Kesinlikle blockchain oyununun en büyük potansiyeli, oyuncular için sadece “para kazanma seçenekleri sunmak” değildir. Bu sadece bir başlangıç olacak. Gerçek güç aslında mülkiyeti paylaşmak, fikri, fikri mülkiyeti paylaşmak ve sonunda bunu ortak bir hayal ve projeye dönüştürmektir. Yani Angelic temelde bizim değil, aynı zamanda senin hikayen. Bunu hep birlikte inşa edeceğiz.
Yani projenin gerçek motivasyonu şuydu:
Belki de bu güçlü motivasyondan dolayı askeri darbelere, savaşlara, covid salgınına vs. rağmen 6 yıldır projeyi zorlamaya devam ettik… Bizi hiçbir şey durduramadı 🙂 Bu harika vizyona inancımız yüzünden, yıllardır hiç bütçe olmadan projeyi taşıdık. Angelic büyük bir tutku projesidir diye boşuna demiyoruz. Hepimiz bu projeye çocuklarımızın geleceği olarak inanıyoruz, vur kaç için burada değiliz 🥳
Ama endişelenmeyin, şu anda iyi bir şekilde finanse edildik, 10 milyonu aştık, bu şimdiye kadarki en yüksek artışlardan biri, bundan sonra neler yapabileceğimizi hayal edebilirsiniz.
S3: Angelic oyun geliştirme ve Angelic’in şimdiye kadar elde ettiği ortaklıkla ilgili birkaç önemli dönüm noktasını paylaşır mısınız?
C3: Binbir türlü felaketa rağmen, üstelik bu sene başına kadar hiç maddi destek olmadan 6 yıl hayatta kaldık 😂 Sanırım bu başlı başına bir başarı!Ben 2 faktörün altını çizmek isterim. En önemlisi sahip olduğumuz olağanüstü ekip. Yetenek, karakter ve adanmışlık olarak süper bir ekibimiz var. İkincisi de adaptasyon yeteneğimiz. Her türlü felaketten sağ çıkmamızı sağlayan da, gelecekte büyük başarılar yakalamamıza yol açacak olan da bu iki faktör.
2021 Mayıs’ta tamamlayıp yayıncılarla paylaştığımız erken aşamada oynanabilir demomuz da çok kritik rol oynadı. Piyasadaki diğer birçok blockchain oyununun aksine, önce prototipi geliştirdik, bazı kavramların kanıtlarını aldık, bazı metrikler topladık ve ancak ondan sonra yatırımcılarla irtibata geçtik. Bu da elimizi çok güçlendirdi ve bu işi ne kadar profesyonel yaptığımızı onlara gösterdi.
Tabii bu doğru adımlar bizi başarılı bir yatırım turuna taşıdı. Şimdi ekibimizi büyütüyor, yenilenen savaş modülü üzerinde çalışıyor, oyunumuzu görsellerden oynanışa kadar her alanda ileri taşıyoruz.
Yakında yol haritamızı ve sitemizi de güncelleyeceğiz. Paylaşmak için sabırsızlandığımız pek çok yeni içerik, beğeneceğinize inandığımız müthiş bir tanıtım filmi ve daha önce hiç duyurmadığımız büyük bir sürpriz için beklemede kalın!
S4: Her ikisi de kullanıcıların bir platformda gördüğü en önemli yön olduğundan, Güvenlik ve Kullanıcı Arayüzü hakkında konuşalım.
C4: Elbette, kullanıcı arayüzü açısından veya daha geniş bir perspektiften görmek için kullanıcı deneyimi diyelim, bizim için anahtar kelime “kesintisiz deneyim”.
Hatırlanması gereken ilk şey, Angelic oyuncuları para harcamaya zorlamaz. Yani temel oyunu sadece yaklaşık olarak harcayarak satın alırsınız. 40 USD (kesin miktar daha sonra belirlenecek ancak bu rakam civarında olacaktır)
Bu aynı zamanda oyunun giriş bariyerinin çok düşük olduğu anlamına gelir. Anlatımın, tek oyunculu oyunun keyfini çıkarabilir veya hatta bir free2play oyunu oynuyormuş gibi çok oyunculuya başlayabilirsiniz. Şimdiye kadar birinci sınıf, AAA oyun deneyiminin tadını çıkarıyorsunuz. Kendimize güveniyoruz ve oyuncularımızın oyunu seveceğine inanıyoruz, bu yüzden açgözlü değiliz ve kimseyi ek para harcamaya zorlamıyoruz.
Ancak diyelim ki bir kahraman tasarlamak, bazı oyuncuların kahramanlarını satın almak veya bir NFT satın almak veya bir gemi satın almak veya bir lonca olarak kendi yıldız üssünüzü inşa etmek ve Angelic evreninde bir yer sahibi olmak istiyorsunuz.Ya da oyunun en büyük sosyal merkezi ve mağaza alanı olan devasa bir uzay istasyonu olan Neo-Nexus’ta bir yer satın alabilir veya kiralayabilirsiniz…
O zaman evet yatırım yapmaya başlamalısınız. Ancak bu noktada oyunun nasıl göründüğünü ve nasıl hissettirdiğini biliyorsunuz, oynamaktan keyif alıyorsunuz ve topluluğa ve geliştiricilere güveniyorsunuz. Hatta DAO kuruluşumuz olan Melekler Konseyi’ne (Council of the Angels) katılarak oyunun geleceğini şekillendirebileceğini biliyorsunuz. Kuru kuruya FOMO’lanarak yatırım yapmaya iteklemek yerine, her şeyi sindirmenizi ve tatmanızı sağlıyoruz. Bizim için kalıcı güven inşa etmek, kısa vadeli kazançlardan çok daha değerli.
Blockchain özellikleriyle etkileşmek için bir cüzdan bağlamanız gerekiyor, değil mi? İşin püf noktası, oyunun içinde gerçekleşecek, sorunsuz bir deneyim oluşturmak istiyoruz. Böylece her zaman oyunda olacaksınız, işlemler sorunsuz ve hızlı olacak ki bu nedenle Solana’yı tercih ettik.
Güvenlik için bazı projelerimiz de var. Mesela $ANGL token’ları güvenlii saklama hizmeti sağlayan Fireblocks gibi bir hizmet sağlayıcı desteğiye korunacak. Tabii kendi cüzdanınızda tuttuklarınız ayrı, fakat sistemde dönen token’ları da koruyor olacağız. Aynı durum NFT’ler için de geçerli. Bununla ilgili daha fazla ayrıntıyı daha sonra paylaşacağız ve tabii ki halka arza/IGO/IEO’ya yakın olduğumuzda denetim raporlarını da paylaşacağız..
S5: Angelic’i diğer #P2E’den farklı kılan nedir?
C5: Angelic’i basit bir P2E, hatta yalnızca tek bir oyun gibi düşünmemek gerekir. Biz onbinlerce kişi tarafından geliştirilmekte olan toplu bir büyük fikri mülkiyet projesi, dev bir IP projesi olarak kendimizi tanımlıyoruz. Blockchain’in P2E’ye indirgenmesini çok doğru bulmuyoruz.Daha vizyoner bir bakış açısı ile bu elemanları birleştirdiğinizde, tokenlar ve NFT öğelerinin potansiyel parasal değerinin yanı sıra, sürdürülebilir içsel bir değere de sahip olabileceğini savunuyoruz.Yüzüklerin Efendisi, Star Wars, Star Trek veya Game of Thrones evrenine dayanan bir kahramana sahip olduğunuzu hayal edin. Şimdi blockchain sayesinde, ona gerçekten sahipsiniz. Bu değer üzerinden parasal edinim de mümkün, prestij veya eğlence amaçlı kullanmak da mümkün, rekabetçi oyun modlarında faydalanmak da… Daha da iyisi, bir şeyler tasarlayabilirsiniz ve bu evrenin mimarlarından biri olabilirsiniz.
Bizim için NFT’ler sadece basit takas edilebilir öğeler değildir. İşlevsel, içsel ve duygusal değerlere sahip olmalıdırlar. Bugün bir kaç saat içinde çok önemli bir paylaşım yapacağız. Geçen hafta paylaştığımız bir kahramanımızın NFT tasarımına bakmanızı rica ediyorum. sonra da bugün paylaşacağımız videoyu bekleyin. O videoda, sahip olacağınız NFT’leri oyunda nasıl göreceğinizi, ne kalitede göreceğinizi anlayacaksınız 🙂
Bir başka önemli farkımız ise oynanışın kendisinden geliyor. Diğer blockchain oyunlarında açıkçası hemen hemen hiç göremediğimiz bir unsur bizim için çok önemli: Derin ve uzun yıllar sıkılmadan eğlenebileceğiniz muhteşem bir oynanış deneyimi. Üstelik bunu ailenizle, arkadaşlarınızla paylaşarak yaşayabileceğiniz harika tecrübeler! Bu da bizim gibi geleneksel AAA oyun geliştiriciliği köklerinden gelen bir ekip için olmazsa olmaz bir unsur.
Şimdi müsaadenizle 2 görsel paylaşacağım
bu görseller 2021 Mayıs’ta tamamladığımız erken aşama oynanabilir demodan geliyor, yani artık güncel değiller ancak P2E furyası daha dünyayı sarmadan önce bile oyun tarafında ne kadar ilerlediğimizi göstermek için önemli diye düşünüyorum
Bu ekran görüntülerini ve fazlasını Steam sayfamızda, oynanış videolarını da Youtube’da bulabilirsiniz. Ancak lütfen unutmayın bunlar elimizde hiç maddi imkan yokken geliştirdiğimiz erken aşama demodan (2020-2021)
Yeni oynanış görüntüleri yakında yayınlanacak, o zaman bu noktadan çok daha ileri gittiğimizi göstereceğiz.
Tekrar hatırlatırım bugün, bir iki saat içinde çok önemli bir video da paylaşıyor olacağız. Şu ana kadar paylaştığım tüm görseller hilesiz hurdasız direkt oyun içi görsellerdi onu da belirtmek isterim.Tekrar hatırlatırım bugün, bir iki saat içinde çok önemli bir video da paylaşıyor olacağız. Şu ana kadar paylaştığım tüm görseller hilesiz hurdasız direkt oyun içi görsellerdi onu da belirtmek isterim.İlk paylaştığım görsel dahil. En son 1 sürprizim daha olacak 🙂
Coinmuhendisi tarafından proje kapsamında sorulan ve Angelic Ceo’su tarafından cevaplanan soruların ardından etkinlik kapsamında Twitter kullanıcıları ve Telegram kullanıcıları arasından 10 kişinin soruları seçildi ve Angelic Ceo’su tarafından sorular cevaplandı.
TWITTER KAZANALARI
S1. Oynadığınız oyun, özellikle kriptoda nispeten yeni olanlar veya yeni başlayanlar için her türden oyuncu tarafından kolayca anlaşılabilir mi? Kripto ve kripto ile ilgili ürünler hakkında pek bir şey bilmeseler bile oyundan keyif alabilirler mi?(@azizhahy2)
C1: Elbette. Şöyle düşünün lütfen, bizler uzun süredir geleneksel oyunlar geliştiriyor ve yayınlıyoruz. Benim 20 yıllık tecrübem var. Ancak geleneksel oyun, komplike oyun veya AAA oyun geliştiricisi olmak, oyunların aşırı zor anlaşılır olması demek değil. En sofistike oyun bile kendisini anlatmayı ve öğretmeyi bilmelidir. Modern oyun tasarımı bunu gerektirir. Unutmayı ki en rekabetçi oyuncu bile yeni oyuna başladığı an acemidir.
O yüzden AAA kökenli olmamız oyunun aşırı zor ve karmaşık olacağı anlamına gelmez. Ne blockchain ne geleneksel oyuncular için bu adil ve doğru olmaz. Bizim erken aşama demomuzda bile çok gelişmiş bir eğitim modu (tutorial) ve yönergeler vardı. Bu noktada çok soru geldiği için belirtmek istiyorum, şu ana kadar özellikle web3/blockchain oyunlarının aşırı basit olduğunu gözlemledik ve daha derin oynanış vaat eden oyunlar biraz blockchain oyuncularını ürkütebiliyor.
Oysa bu gereksiz bir endişe, önemli olan oyunların başlangıçta kolay öğrenilebilmesi, ancak uzmanlaşmasını zor olmasıdır. Yıllarca keşfebilecek içerik sağlamasıdır ama bunu yapmaya çalışırken ilk anda aşırı karmaşık olmamasıdır. Buna “flow’u yakalamak” diyoruz ve bu zorluk eğrisini tutturma konusunda çok tecrübeliyiz. Bu sebeple gönül rahatlığı ile söyleyebilirim ki blockchain oyuncusu da olsanız çok keyif alacaksınız, merak etmeyin 🙂
S2. Dışarıda çok fazla NFT oyun yarışması var ve bazıları oyun ekonomisi nedeniyle hayatta kalamadı, sizce AngelicTheGame yeterince sürdürülebilir olacak mı ve uzun vadede kalıcı olabilir mi? AngelicTheGame’in bazı özelliklerinden bahsedebilir misiniz? (@BaBu_vatis)
C2: Aslında bu çok güzel bir soru. Oyunun özelliklerinden biraz bahsettik çok uzamaması adına ben ilk bölüme odaklanmak istiyorum. Çünkü oyunumuzun standart bir P2E olmadığını ve büyük bir fikri mülkiyet projesi olduğunu, her şeyden önce derin ve eğlenceli bir oyun tecrübesi sağlamaya çalıştığımızı ve blockchain’i çok daha geniş çerçevede ele aldığımızı anlattım.
Mesela sadece NFT de değil, DAO mekanizmaları da çok önemli bizim için, ancak tekrarlamak gibi olmasın ben bu kısmı kısa kesip sorunun ilk bölümüne odaklanacağım.Bizim daha 8-10 ay önce defalarca söylediğimiz ve savunduğumuz bir şey vardı. O da 1. dalga diye kategorize edebileceğimiz ilk nesil P2E oyunlarının çökmeye mahkum bir ponzi şeması olmaları ve bunun sağlıklı olmadığıydı.
Burada hem oyuncuların salt para kazanma arzusu ile oyunu oynamaya gelmeleri, ki çoğu durumda ortada oyun olduğu da tartışmalı, hem de geliştiricilerin sağlıksız bir FOMO deliliği üzerine yüklenip, ürüne ve ürünün ömrüne aldırmadan çoğu durumlarda son derece sorumsuz hareket etmeleri dikkatli bakanların fark ettiği riskli durumlardı.
Örneğin her gün 20 dolar kazandırmayı vaat eden bir oyun bunu sağlamak için sürekli dışardan parayı içeri akıtmak zorundadır. Tasarımı gereği tek çaresi dışardan yeni yatırımcıyı içeri çekmek olan her proje, eninde sonunda token fiyatları çok artarsa, ya da oyuncular daha yüksek getiri sağlayan başka proje bulup hızla oyundan uzaklaşırsa çökeceklerdi. Nitekim bir yerden sonra sistem sürdürülemez hale geldi ve erken aşama pozisyon alanlar para kazandı belki ama sonradan gelenler, yani “partiye geç katılanlar” büyük bedel ödedi. Ponzi onların üzerine yıkıldı.
Bu da aslında göz göre göre gelen bir enkaza yol açtı. Bu yüzden hemen hemen tüm oyun projelerinin token fiyatlarının içinde olduğumuz ayı piyasasında ekstra hasar görmelerine sebep oldu. Ben P2E yok olacak demiyorum, sadece olgunlaşmalı ve daha sağlıklı modeller bulmalı.
Bu noktada en önemli soru şu: Sisteme ek kaynak nasıl sağlanacak? Sürekli token satarak olmaz. Onların limiti var. Bir yerden sonra piramit yıkılır
NFT’lere sentetik bir limit koyarak (Örneğin oyunu oynamak için mutlaka 3 tane karakter almalısınız, zaten toplam 10 bin karakter var, bunlardan 3’ünü alamazsan oynayamaz ve para kazanamazsın gibi sağlıksız yaklaşımlar) da bu olmaz. çünkü bu durumda oyun popülerleştikçe NFT fiyatları sağlıksız artacak ve bir yerden sonra getirisi fiyatın altında kalacağı için talep duracak, durduğu anda da hızla çözülüp yine sonradan yatırım yapan binlerce yatırımcıyı mağdur edecek.
Bu modellerin hepsi denendi ve başarısız oldu, biz de aslında bu sorunları öngördüğümüz için hiçbir zaman P2E tanımını kullanmadık.
Angelic bu yüzden bir IP projesi, çünkü sağlayacağı katma değer sadece token satarak, NFT’leri sınırlayarak, ya da benzer sentetik ve arkasına FOMO rüzgarı takılmadığı zaman direkt olarak sönecek anlamsız modellere dayanmıyor. .
Biz bu konuda çok detaylı bir makale ve duyuru hazırlıyoruz. Yeni sitemiz ile birlikte NFT modelimizi, oyun ekonomisini, hem geleneksel oyunculara hem blockchain oyuncularına nasıl erişeceğimizi ve oyunu “para ver kazan” şekline dönüştürmeden, herkesin eğlenebileceği ancak para kazanmanın da sağlıklı olarak mümkün olduğu bir modele nasıl evrilttiğimizi açıklıyor olacağız. Bize bir kaç hafta daha verin lütfen.
S3: Bugün ortaya çıkan projelerin çoğu ya amaçsız ya da kısa vadeli düşünüyor. Angelic ne elde etmek istiyor? Misyonunuzdan ve sürdürülebilirliği nasıl sağlayacağınızdan bahseder misiniz? (@Halimckk)
C3: Çok doğru. Abartmıyorum benim düşüncem (şirketi bağlamaz, şahsi düşüncem) projelerin %99.9’u tek amacı blockchain-web3 oyunlarının ve P2E’nin gördüğü ilgiyi, “hype”ı sömürmek olan, oyun yapmaktan aslında hiç anlamayan, iyi niyetli olmadıklarını düşündüğüm girişimlerdi.
Biz bu yüzden mevcut kıyamet dönemini faydalı buluyoruz, çürük yumurtaların eleneceği , daha sağlıklı ve sürdürülebilir projelerin hayatta kalacakları döneme geliyoruz. Doğal bir evrim süreci yaşıyoruz.Biz çok basit anlatımla şunu elde etmek istiyoruz: Oyuncularımızla birlikte bir fikri mülkiyet geliştirmek, bir evren yaratmak, o evrenin içinde kaybolmak, hem eğlenmek, hem unutulmaz tecrübeler yaşamak ve yaptıklarımızın gerçek sahibi olmak, hatta projenin yönetimini paylaşmak ve sahipliği dağıtmak istiyoruz. Tüm bunları başarırsak insanlara maddi kazanç imkanları da sağlayabileceğimize eminiz, ki herkesin böyle bir motivasyonu da olmayacaktır.Sonuçta oyunlar eğlenmek ve öğrenmek için oynanır.Bu DNA’yı fazla bozdukları için ilk dalga oyunların çoğu başarısız oluyor.
Tüm bunları başarabilirsek oluşturulacak kitlemiz oyunu herşeyden önce oynamaktan keyif alacak, parçası olmaktan gurur duyacak. Sanatçılar, trader’lar, rekabetçi oyuncular (espor oyuncuları gibi) para kazanabilecekleri sayısız fırsat yakalayacaklar.
İşimiz kolay değil ama azmimiz ortada, ekibimiz tecrübeli, sizlerin de desteğiyle başaracağız 🙂
S4. İşbirlikleri ve ortaklıklar, benimsemeyi iyileştirmeye yardımcı olacak en önemli köşe taşlarından bazılarıdır. Bize mevcut ortaklarınızdan, ortaklık planlarınızdan ve bu ortaklıklardan herkesin ne kazanacağından bahseder misiniz? (@Sultan_Suleima)
C4: Tabii. Her şeyden önce yatırımcılarımızı ve partnerlerimizi çok dikkatli seçtik. Hepsi bizle birlikte uzun bir yolculuğa girdiler. Örneğin son çalkantılardan sonra bazı projelerin yatırımcılarının çıkmaya çalıştıklarını duyuyoruz. Bizde 60’dan fazla yatırımcı grubu ve partner var, bir tanesi bile çıkmakla ilgili en ufak taleple bize gelmedi. Demek ki dersimizi iyi çalışmış doğru partnerler ile yola çıkmışız 🙂
Partnerlerimiz arasında çoğunuzun tanıdığı Animoca Brands gibi devler de var, dünyanın ilk BTC yatırım fonunu kuran, hem geleneksel hem blockchain odaklı dev bir girişim sermayesi olan Pantera Capital de var, dünyanın en büyük metaverse arazisi yatırımcılarından Everyrealm de var, büyük merkezi borsalardan OKX, Gate.io, Huobi Ventures gibi partnerler de var. Elbette Solana Ventures’u ve Asya’nın en büyük bankalarından UOB’yi de unutmamak lazım Tüm listeyi buradan bulabilirsiniz.
Bir çok prestijli oyuncu loncası (guild) de ortaklarımız arasında. Daha da önemli görüşmelerimiz var ancak bu aşamada gizlilik nedeniyle fazla bilgi veremiyorum 🙂
S5. Angelic oyunu sadece PC cihazını mı destekliyor? Pek çok oyun cep telefonlarını desteklemez ve bu da dünya çapındaki birçok oyuncunun cazibesini azaltır. Android cihazlar ve ayrıca iOS ile uyumlu olacak mı? Önce masaüstü versiyonu mu yoksa mobil versiyonu mu çıkacak? (@Kingimr03386919)
C5: Hemen hemen her AAA oyun gibi biz de öncelikle ya PC ya da konsollardan başlamak zorundaydık. Biz PC ile başladık ve şu an sadece PC sürümümüz var. Bunun sebebi tümden gelme yaklaşımı. PC’de en gelişmiş görsellerle ve özelliklerle oyunun “temel” sürümünü yaptıktan sonra optimize ederek konsollara, Switch gibi el konsollarına ve nihayetinde mobile doğru ilerlemek daha sağlıklıdır.
Angelic “çapraz platform” dediğimiz bir oyun, yani oyun bir çok platformu destekleyecek ve daha güzeli bunlar arasında geçiş mümkün, yani PC’de devam edip sonra konsoldan veya mobilden kaldığınız yerden devam edebileceksiniz. Fakat öncelik PC, dolayısıyla lütfen kısa zamanda bunların olacağını düşünmeyin. Son olarak şu ip ucunu verebilirim, biliyorunuz “streaming” odaklı çözümler var. Yani aslında oyunun direkt olarak mobil versiyonu olmasa da, streaming odaklı çözümler ile mobilden de AAA kalitesinde oynamak mümkün olabiliyor. vidia’nın mesela bu konuda güzel çözümleri ve hizmetleri var.
Biz de bu konuyu araştırıyoruz, büyük ihtimalle mobil versiyon gelmeden önce bile mobil oyuncularımız oyunu hem de PC kalitesinde cep telefonlarından oynayabilecekler, fakat bunlar henüz arge aşamasında ve resmi duyuru yapana kadar lütfen bu söylediklerimi bir söz veya resmi vaat gibi algılamayın.
Sadece mobil oyuncularımızı da, konsol oyuncularımızı da planlarımıza dahil ettiğimizi, unutmadığımızı bilin istedim.
TELEGRAM SORULARI
S1: Selamlar Erkan Hocam, Bir konuşmanızda ”insanların kolayca içerik tasarlayıp oluşturabilmeleri, bunları NFT’lere dönüştürebilmeleri için oyuncularımıza araçlar sağlayacağız.” dediğinizi okudum. Peki bu oyuncularınız Angelic platformunda oluşturacağı içerikler sadece Angelic oyunuyla mı alakalı olacak? Sunduğunuz araçlar hakkında bize biraz bilgi verir misiniz? İyi çalışmalar ve başarılar (@eylulaydin93)
C1: Sorun için teşekkürler Eylül. Evet sık sık tekrarladığımız gibi, bizim için Angelic’i paylaşımlı ve topluca geliştirilen bir fikri mülkiyete çevirmek çok önemli. Tabii sizlerin daha kolay katkı sağlaması için bazı araçlar da sağlayacağız. Böylece kendi karakterlerinizi, eşyalarınızı vb… tasarlayabilecek veya bizim karakterlerimize özelleştirmeler, giysiler, aksesuarlar tasarlayabileceksiniz. Sağlayacağımız araçlar Angelic özelinde olacak, çünkü yaratılacak “asset”lerin, yani 3B model olur desen olur vb… bunların oyunla teknik olarak uyumlu olması lazım. Fakat bizim oyunun kullandığı alt yapı her oyuna uymayacağı için bizim araçlarımızla başka projelere içerik üretmek mümkün olmayacaktır.
S2: Birçok Oyun, oyuna başlamak için çok fazla Ücrete ihtiyaç duyar, Angelic ile başlamak için hangi başlangıç Tutarı gereklidir? (Serhat Tosun)
C2: Teşekkürler Serhat. Evet bu bizim de farkında olduğumuz ve blockchain oyunlarının geniş kitlelere ulaşmasına engel olan ciddi bir sorun. Angelic’e ulaşmak son derece ucuz ve kolay olacak. İsterseniz Epic Store gibi geleneksel dijital oyun marketlerinden 40 dolar civarı bir fiyat ile (net rakam sonra duyurulacak) oyunu alarak başlayabilirsiniz. Çoğu NFT ise ana oyunu zaten ücretsiz olarak sizlere açıyor olacak. Bunun dışında çok oyunculu modumuz yani multiplayer temel olarak ücretsiz, “free2play” dediğimiz modele dayanıyor. Dolayısıyla Angelic oynamak çok kolay, ucuz ve herkes için rahat. Hatta bazı modlarımız bedava.
S3: “Angelic” Oyununda kaç karakter var ve oyun nasıl tasarlandı? Bize ana özelliklerden bahseder ve her birinin kar elde etme yollarından ve oyun için tasarladığınız Marketplace’ten biraz ayrıntı verir misiniz?
C3: Teşekkürler Queen. Karakter sayısı tabii çok fazla. Angelic’te “ana kahraman” dediğimiz ve evrende önemli bir rolü olan, hikayede de yeri olan karakterler (Iset, Odile, Phoenix, Rumbrogon, Seliné vb…)ayrıca NPC veya yapay zeka tarafından yönetilecek karakterler Kullanıcıların yaratabileceği tasarlayabileceği kahramanlar Direkt kahraman statüsünde olmayan ancak çok önemli rolü ve fonksiyonu olan (Diana Lindberg gibi) karakterler gibi pek çok kategori ve yüzlerce karakter olacak. Kahramanlar aynı zamanda savaşlara da katıldıkları için fonksiyonellikleri de mevcut. İyileştirici, komando, yakın dövüş uzmanı vb… Detayları whitepaper’dan bulabilirsiniz.
S4: Strateji oyunlarının en güzel yanı oyuncuyu uzun süre oyunda tutmalarıdır. Angelic bunu nasıl başaracak? Oyuncuları rekabete sürükleyecek özellikleriniz neler?(@Emineks)
C4: Teşekkürler Nemesis Evet, katılıyorum. Angelic sadece bir strateji değil, bir rol yapma oyunu aynı zamanda ve kahramanların kişilikleri savaşlara da çok ciddi etki ediyor. Ancak bu noktada uzun cevap vermek yerine daha şimdiden son derece zevkli ve çekişmeli hale getirdiğimiz savaşımızın oynanış videolarını Youtube ve Twitch gibi platformlardan izleyebileceğini hatırlatarak müsaadenle daha kısa bir cevap vereyim. Bu görüntüler tabii hep eski sürümden ancak derinliği ve potansiyeli görmeye yardımcı olacaktır. Yeni savaş modülümüzden görüntüler de yakında geliyor olacak 😎
S5: Topluluktan gelen öneri ve geri bildirimleri dikkate alıyor musunuz? Bazı konularda karar vermemize izin var mı, toplumu dikkate alıyor musunuz? (@Yaramazonkolik)
C5: Teşekkürler bu da çok önem verdiğimiz bir durum. Çok dikkate alıyoruz ve bu konuda en basit güvenceyi, daha erken aşamada 2021 yılının başında oynanabilir bir demoyu toparlar toparlamaz yayıncılara dağıttığımızı ve onlardan aldığımız geri bildirimleri oyuna entegre ettiğimizi (gerçi nasıl entegre ettiğimizi henüz göremediniz ancak yakında gösteriyor olacağız) söyleyerek verebilirim.
Ayrıca belli aralıklarla oynanabilir demoları sizlere veriyor olacağız ve sizin geri bidirimlerinize göre oyunu geliştireceğiz. Hatta DAO mekanizmamız bu noktada projenin kalbinde olacak, oyunun dengesinden ekonomik ödüllere kadar çok detaylı bir yetkisi var. Whitepaperda detayları bulabilirsiniz.
Konu ile ilgili yorumlarınızı bize yazabilirsiniz. Ayrıca, bu tarz bilgilendirici içeriklerin devamının gelmesini isterseniz, bizleri Telegram, Youtube ve Twitter kanallarımızdan takip edebilirsiniz.